Unde se ascund IT-iștii noștri de aur?


Autor: Laura G.

Ne lăudăm, pe unde apucăm, cu specialiștii noștri în IT. Și suntem mândri că, în sfârșit, avem și noi cu ce ne lăuda. Desigur, nu toți sunt niște genii, dar majoritatea lor sunt bine pregătiți și destoinici, cu idei mărețe și chef de muncă, ba chiar mulți merg ”la export”. Premii, burse, angajări în condiții speciale, cât mai multe facilități create pentru mințile luminate ale națiunii – și asta e foarte bine, oamenii ăia chiar merită!

Așa stând lucrurile și adăugând faptul că România se bucură de un internet minunat (comparativ cu multe țări cu pretenții) – că, nu-i așa, jumătate din popor n-are wc în casă, dar are telefon și internet – te-ai aștepta ca totul în online să meargă strună, mă refer la partea tehnică.

După introducerea asta mirobolantă, să intru în subiect. Dacă specialiști avem, dacă internet bun avem, de ce mama naibii site-urile administrațiilor de stat funcționează foarte prost (mai tot timpul) sau deloc (din când în când spre mai tot timpul)? E o enigmă pentru mine și o problemă care se perpetuează, nimeni nu face nimic să remedieze ceva, nada!

Sunt un vașnic consumator de online, nu e zi fără să cumpăr, să comand sau să caut produse și servicii pe net. Ce-am constatat – și asta nu de ieri, de azi, sau din pandemie, ci de mulți ani:

  • Magazinele au site-uri care merg struna. Nu comentăm produsele sau serviciile, vorbesc aici despre funcționalitatea site-ului. Te loghezi simplu, plătești în siguranță, primești feedback pe mail și/sau telefon, perfect.
  • Serviciile de curierat, la fel. Nu prididesc să te atragă cu tot felul de facilități și oferte.
  • Băncile – aproape impecabil! Poate aplicațiile mobile mai dau rateuri, dar site-urile web merg excelent. Interfață clară, posibilități online multiple, ca sa nu mai spun de siguranța plăților.

La fel de bine merge totul pe paginile clinicilor particulare, ale firmelor de construcții, imobiliare, telefonie mobilă și care or mai fi. Dar să te ferească Ăl de sus de site-urile administrațiilor de stat. Că toate arată prost, alambicat și dezorganizat de parcă au fost făcute în dușmănie.

  • ANAF, încărcat, plin de informații nefolositoare care-ți sar în ochi (Transparență decizională, Structură ANAF, vrăjeli), iar până să nimerești butonul SPV – mult trâmbițatul și folositorul SPV, te-apucă pandaliile. Apoi urmează aventura logării, user și parolă, după care primești un mail cu un cod, bagi codul repede că expiră și în sfârșit intri în contul vieții ca să afli ce restanțe mai ai, să nu plătești, naibii, penalități pe ultimii 5 ani.
  • SPIT – adică locul ăla unde plătești taxele locale. Cu al lui minunat e-TAX. Ăsta e de toată jena! Dacă vrei cont online, tre’ să mergi la ghișeul lor să-ți dea parola. Mai nou se poate verifica utilizatorul prin zoom (cu moaca în ecran și buletinul la vedere). Dar pentru verificare trebuie să te programezi la un funcționar de SPIT. Și toate astea pentru a efectua plăți (există nebuni care intră în contul altcuiva ca să-i plătească taxele? Dacă da, vreau și eu unul d-ăsta).

De 2 săptămâni vreau să intru pe e-TAX să văd cât impozit am de plătit și să plătesc prin ghișeul.ro (altă perlă de site). La orice oră încerc, din orice device sau browser, îmi apare mesajul ăsta:

Oare instituția asta n-are niciun IT-ist competent care să rezolve buba?

Aceleași gogomănii și tâmpenii le văd pe site-urile primăriilor, pe cnpp.ro, pe casan.ro (Casa de Sănătate).

Și enigma persistă: toate instituțiile astea chiar nu pot angaja niște IT-iști destoinici și competenți? N-au posturi, n-au bani să-i plătească? Sau nu le pasă? Luminați-mă, dacă aveți mai multe informații, vă rog 🙂
Imagine Pixabay

28 Comments

  1. Adrian Bolocan

    Păi dacă autoritățile noastre dragi ar colabora cu IT-iști, nu cu nepotu` lu` nașu` sau cu fratele lu` finu`, sunt sigur că ar merge totul bine. Doar că la orice digitalizare d-asta, e de fapt o manevră. Oricum, cred că multe ar putea fi rezolvate cu indieni de pe fiverr, la costuri minime, dacă s-ar dori. Din păcate nu se poate.

    4
    Reply
    1. Laura G.

      @Adrian,
      Da, cam știm cum se fac angajările la unele instituții de stat. Dar armata aia de anagajați nu văd? Nu sesizează? Nu trag de mânecă?
      E retoric, se pare că nu.

      3
  2. Mona

    Din ce aud prin casă. Nu e suficient să angajezi un it-ist bun, sau 2 sau 3. În spatele unei aplicații este o echipă cu sarcini bine determinate. Când au un client nou și își construiesc echipa, interviurile sunt foarte bine țintite, vrem asta, nu ailaltă, nu aproximativ ci fix asta. Echipa funcționează cu manager de proiect, arhitect de sistem, developeri și testeri. Partea de hard are o altă echipă, la fel și partea de security a sistemului. Apoi tehnologiile. Dacă ai angajatul tău propriu trebuie să ai toate licențele necesare și nu e vorba doar de windows-ul instalat pe calculator. Și nici nu poți chema it-ul să îi rezolve lui Mimi raportarea aia din excel care îi de furcă sau să îți scrie lucrarea de doctorat sau să îți schimbe cartușul la imprimantă, că îți dă cu flit și pleacă. Pentru că developerul dezvoltă chestia aia pe care o vrei și nu te șterge la cwr între timp. Și nu. Nu îți face nici cafeaua, nici nu fuge să îți cumpere țigări. Iar dacă la final îți pune sub nas aplicația cerută, o iei frumușel și o pui în aplicare fix așa cum ai cerut-o, fără să îi ceri să integreze tot ce ai mai visat tu azi noapte, pentru că asta înseamnă altă aplicație. Nu, nu înseamnă că mai apeși doar un buton. Dacă vrei să legi cu sârmă, aia e, decizia ta. A, și încă o chestie. Dacă vrei it-iști, obișnuiește-te cu ideea că sunt niște ciudați. Preferă să lucreze de acasă și dacă e musai să vină la birou, vin în pantaloni scurți și șlapi. Niște țărani, da, știu.

    3
    3
    Reply
    1. Laura G.

      @Mona,
      Ai descris un proces logic, clar, care generează eficiență. Oare etapele astea se aplică și la angajarea la SPIT?
      Poți întreba prin casă, poate-ți răspunde cineva 🙂

      3
      1
    2. Solandi

      O, da, fericiții ignoranți care cer candid o ,,mică modificare”, dar modificarea aia îți ia o grămadă de timp pentru că dă peste cap mai tot ce era bine închegat pe acolo. Și care, da, au impresia că le bați din palme sau că i le șoptești calculatorului la ureche și el imediat ți le execută.

      3
    3. Mona

      @Laura G.,
      Am întrebat, iaca răspunsul. Există testeri în echipă, foarte eficienți și în care au mare încredere, care la bază sunt absolvenți de drept și care au făcut ulterior diverse cursuri și specializări, absolvite cu diplomă de la organizator. Ăștia sunt rejectați de sistemul de angajare la stat, unde contează mai mult hârtia decât mintea ta.

      1
    4. Laura G.

      @Mona,
      A, bun, s-a rezolvat misterul 🙂
      Stați să vedeți când s-o lansa programul Rabla electronice. După lansarea cu fast, 3 zile e inaccesibil, că tehnic e praf.

      1
    5. Marius M

      Cu tot respectul, eu am profitat de rabla aia
      pentru electrocasnice acum doi ani parca și a fost ok. Am făcut cont și am aplicat pe rand la 3 din 4 categorii, doar de curiozitate. Culmea, mi a fost aprobat tot , ba chiar am luat un tv dând la schimb un junghi care l aruncasem prin beci.

      1
    6. Laura G.

      @Mariuse,
      Și eu am folosit, da, a mers ok totul. DUPĂ cele 2-3 zile de la lansare, anual 🙂
      Îi aud p-ăștia la tv cum discută, se scuză, se acuză.

  3. Ionuț

    Trecând peste nepotisme si clientelism, totul se rezumă la experiența clientului. În țara asta lucrurile se schimbă (în mai bine sau in mai rău) doar dacă decidenții, ăia de sus, se lovesc de chestii nasoale pentru ei.
    Acu’, eu mă îndoiesc că șefii ANAF sau taxe si impozite sau primarii sau prefecții sau alții asemenea lor iau contact cu aceste platforme de interes public. Au niște agarici pe lângă ei care iau pentru ei contact cu instituțiile, cu platformele instituțiilor, cu oamenii și ghișeele din instituțiile pe care tot ei le conduc. Și agaricii ăia, deși se chinuie ca orice muritor cu platformele și logările și erorile și tot, nu-și vor deranja niciodată șefii cu așa ceva fiindcă își pierd slujbele și privilegiile. Până când cel de sus nu se pune în locul clientului/cetățeanului, nu se schimbă nimic.
    Vrei spitale mai curate și mai moderne? Nu-i mai lăsa pe miniștri și pe șefii de spitale să se trateze la Viena sau în Israel, Turcia etc. Vrei autostradă? Ia-i demnitarului girofarul și deschizătorii de drum. Vrei să meargă platforma de la taxe și impozite? Pune-l pe șeful de acolo să o folosească.
    IT-iștii? Ei fac ce li se zice. N-am întâlnit IT-ist care să repare din proprie inițiativă ceva. Trebuie să i se spună, trebuie să fie plătit pentru a o face. Nu, noi avem IT-iști buni. Doar că cei care le folosesc munca sunt câteodată rupți complet de realitate. Asta se întâmplă și în privat, nu e stres. Am destule exemple. Doar că privatul pierde bani, iar clienții aleg altceva. În interacțiunea cu statul n-ai ce alege.

    5
    Reply
    1. Laura G.

      @Ionuț,
      Dacă-i scriu sesizare șefului de la SPIT, mi-e că nici nu rezolvă problema și-mi triplează taxele. Că ăștia-s tare supărăcioși 🙂

      2
  4. Marius M

    Pai nu softul in sine e buba de multe ori, ci aia care sunt puși să introduca datele sau sa l supravegheze. Că degeaba ai IT ok daca coana Mița bagă aiurea ce ai de plata( cazul meu) iar aia de la impozite( alți idioți) se spala pe mâini că nu e problema lor. Pai unde mama naibii am platit mă, nu la voi? Nu e mai simplu sa verifici și gata? Dar cireașa de pe tort a fost că m am dus să verific daca am platit respectiva suma și aia de la impozite au zis că nu pot să îmi de-a asemenea date, că GDPR:))). Ce și au auzit… Cum plm GDPR că eu le ceream să mi spună când am platit, nu pentru vecinul sau vreun coleg . După show s a rezolvat in doua minute.

    2
    Reply
    1. Marius M

      ,,sa imi de-a”, mortisorii tai de chinez cu corectiile tale cu tot

      1
      1
  5. Elena P

    Da, nuș’ ce să zic de impozite și taxe pe clădiri, parcări, de amenzi platite sau verificate pe site-uri ale statului, ca „am eu un băiat bun” care se ocupă de toate (aka barbată-miu).

    Dar, lucrez intr-o companie de it&comunicatii destul de mare (dacă ma iau după șefă-miu chiar lucrez în cea mai mare), dar avem și noi bube. Și bubele pornesc de la cei care introduc datele în sistem. Că degeaba ai aparatura beton, dacă ala de bagă informațiile în sistem a fost trezit din somn sa bage niște preturi pe produse, sau discounturi și el a băgat discount la toate produsele din rețea.

    Eu sunt fan comenzi online și plătesc totul cu cardul. Nu stau la curier cu banii în mână. Și da, dacă site-ul nu este previzibil, pentru mine care sunt total pe lângă cu tehnologia, zic pas și nu mai cumpăr.

    Și ca să închei, băieții aia buni de la IT sunt peste tot. Doar ca sunt putini. Am eu doi care mă pomenesc zilnic când ii sun (probabil și ceva decedați din neam îmi ia la pomenit) dar ma ajuta mereu pentru că n-au de ales 😜.

    2
    1
    Reply
    1. Laura G.

      @Elena P.,
      Io-s curioasă dacă IT-iștii de la stat au salarii considerabil mai mici sau mai mari decât cei de la firme private. Ia să-l întrebi pe unul din băieții tăi buni (zi-i că am și eu neam de pomenit, nu-mi pasă).

    2. Elena P

      Știu sigur ca cei de la noi stau bine cu salariul.😉.

      2
    3. Marius M

      Ia, ca mi-ai adus aminte. Bai, nu suport site-urile care la pret au contactati-ne pt oferta. Baaaa, pune dracu un pret acolo, doar n-o sa te sun eu sa-mi spui ca is 20 lei izmenele, pune un pret si eu cumpar daca-mi convine. Ma scuzati d-na Elena, putem face cumva sa fiu eu ala unu dintr-o suta?

      2
  6. BaGheRa

    Mă ăia care sunt buni sunt frelanceri și lucrează pe sume de neconceput în România. Sunt oamenii pe PFA-uri, plătesc impozitele la stat și toate cele.
    Am o cunoștință care lucrează la niște aplicații pentru și cu statul. Își bagă ăsta și scoate de fiecare dată când ne vedem deoarece are de a face cu habarniști, care nu știu ce vor și care atunci când văd aplicația vor să fie mai peri peri în loc de lila. Draci pansați morți pe tava… Și ale căror cerințe trebuie îndeplinite, pentru că la deadline-uri nu își ia banii.

    2
    Reply
  7. HM

    Am citit titlul și speram să găsesc răspunsul în comentarii. Nu, nu se ascund în comentarii. Revin 🤪

    3
    Reply
    1. Laura G.

      @HM,
      Nimeni nu știe, încă se caută.

      3
  8. Anduța

    Acum ceva ani (nu foarte mulți, vreo 5) o funcționară de la o primărie mi-a explicat că, deși aveau implementat un sistem online de solicitare de audiențe la primar, nu-l foloseau.
    De ce? Citez: „pentru că majoritatea cetățenilor preferă sistemul clasic”, adică ăla în care vine omul pe picioarele lui la primărie, completează cu mâna sa o cerere de audiență și primește un număr de înregistrare pe o foiță, pe care o pune în portofel. Deși eu eram exemplu viu de om care nu prefera sistemul clasic și insistam să mi se înregistreze solicitarea online, poziția doamnei era fermă: să fac bine să vin eu la primărie, ca majoritatea.
    Eu sunt convinsă că în prezent, mai ales după pandemie, a crescut semnificativ procentul cetățenilor din România care suntem fierți pe digitalizarea instituțiilor statului. Dar, mai știi? La nivel de instituții o exista vreun curent din ăsta de opinie, care presupune că majoritatea cetățenilor preferă încă „sistemul clasic”. Deci, ipoteză (aberantă): it’s not nepăsarea statului, it’s not the IT-iști, it’s the „așa preferă cetățenii”! :))

    2
    1
    Reply
    1. Solandi

      Da, cam așa. Sunt mulţi cetăţeni care preferă încă mersul la ghişeu, e adevărat. Aud foarte des în jurul meu că se plâng de online, că ei nu ştiu cu calculatorul şi cu programările online,
      Uite un exemplu la ceea ce spui tu la final: în pandemie s-a folosit catalogul online Adservio. Cum s-a trecut la scoala în bănci, cum l-au lăsat de izbeliște de tot. N-a mai pomenit nimeni de el. Pentru anul ăsta şcolar nici măcar nu este actualizat cu orar, profesori, etc.

      3
  9. BaGheRa

    Glume cu IT-iști:
    Sotia ii spune sotului programator:
    – Du-te si tu sa faci piata, ia banii astia si cumpara paine. Daca au si oua, ia 10.
    Se duce asta la magazin.
    – Oua aveti?
    – Da.
    – Atunci dati-mi 10 paini.

    Definiţia programatorului : Cineva care rezolvă o problemă pe care nu ştiai că o ai într-un fel pe care nu-l înţelegi.

    Client: – Nu pot să intru pe internet.
    Suport tehnic: – Aţi folosit parola corectă?
    Client: – Da, sigur. Am văzut-o la colegul meu.
    Suport tehnic: – Puteţi să-mi spuneţi ce parolă aţi folosit?
    Client: – Şaşe steluţe

    Suport tehnic: Cum pot sa va ajut?
    Client: Scriu primul meu e-mail.
    Suport tehnic: OK, si care ar fi problema?
    Client: Pai, am scris litera ‘a’ in adresa, dar nu stiu cum sa desenez cerculetul din jurul ei.

    6
    3
    Reply
    1. Solandi

      Glumele cu programatori ale lui chatGPT:

      1.Ce face un programator când merge la culcare? El merge la „sleep( )”.

      2. De ce programatorii se confundă cu hoții? Pentru că întotdeauna vor să aibă acces la „master”.

      3. Cum își petrec programatorii timpul în vacanță? Ei își petrec timpul în „null”.

      3
      3
    2. Solandi

      Și mi-am amintit și eu una recent citită:

      ,,99 little bugs in the code,
      1 bug fixed… compile again,
      100 litlle bugs in the code.”

      7
    3. Solandi

      The programmer got stuck in the shower because the instructions on the shampoo bottle said:
      Lather, Rinse, Repeat.

      3
      3
  10. Zoe

    😈🤬👿, am avut probleme cu ANAF-ul, sa înregistrez o firma în Spațiul virtual privat! Și cu Inspectoratul Teritorial de Munca București! Nu înțeleg @Laura G. de ce în pandemie s-a făcut totul online și acum trebuie sa te prezinți la ghișeu!!

    1
    1
    Reply
    1. BaGheRa

      @Zoe, trebuie să justifice și ei de ce încă le au angajate pe tanti Mița și pe coana Mare, care în pandemie și-au luat banii degeaba.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.