Am aflat că Uber a lansat de curând un serviciu premium, Uber Black. Mașini de lux, confort maxim, șoferi de top, foarte frumos. Pe de altă parte, în calitate de client UberX ce mi-s, informația mă lasă rece. Ce mi-a atras atenția la această știre este partea în care șoferii Uber Black trebuie să mențină un rating minim de 4.85, ceea ce-i face “șoferi de top”.
Faza asta cu rating-ul mi-a adus aminte de cum am aflat eu că, la Uber, nu doar șoferii primesc rating (sub formă de steluțe galbene, minimum una, maximum cinci), dar și pasagerii. Chemasem un Uber, toate bune și frumoase, până ce șoferul, ușor fâstâcit, mă întreabă:
- Dar oare de ce aveți rating așa de mic?
- Ha?
Iac-așa am aflat eu că am un rating deplorabil, de doar 4,76. Omul a continuat, mărturisind că, inițial, s-a gândit un pic dacă să accepte cursa sau nu. Deci nu doar deplorabil, ci și de speriat. Pesemne a riscat, a zis “fie ce-o fi”, a scuipat în sân și a acceptat. Dar tot îl rodea curiozitatea de ce-oi avea scor așa mic. “Am crezut că poate sunteți genul acela care nu salută sau care trântește ușile mașinii sau care se ia la ceartă cu șoferii”.
Drept să spun, singura explicație plauzibilă pe care mi-am dat-o (căci nu poți vedea în aplicație și vreo explicație a ratingului primit) a fost că, pe vremea aia, practicam exclusiv plata cash. Care plată cash, deși posibilă în aplicație, observasem că nu era prea agreată de către șoferi. Șoferul respectiv m-a asigurat că pentru el asta nu e o problemă și, ca dovadă, mi-a dat 5 steluțe, chiar sub ochii mei, la finalul cursei. 😃
În fine, deci am aflat că am un rating problematic, care atrage atenția șoferilor parteneri și nu într-un mod avantajos sau benefic pentru mine. Am rezolvat partea cu plata, am trecut pe card și, fără să schimb nimic altceva la mine, rating-ul mi-a urcat, în scurt timp, la 4.91. Practic, acum sunt și eu pasager de top, da? 😛
Cât despre noile servicii sau produse de la Uber, dacă asta cu mașinile de lux nu mă interesează, am descoperit de curând o facilitate care tare mă coafează. Respectiv aceea că atunci când fac o comandă pentru altcineva, am posibilitatea să las aplicația să-i trimită toate datele necesare persoanei respective. Astfel, nu trebuie să mai trimit eu mesaj separat cu locul exact de preluare, timp, număr de înmatriculare.
Acum, nu o să vă întreb dacă folosiți Uber și nici ce rating aveți. Ci o să vă întreb ce părere aveți despre treaba asta cu rating-ul acordat reciproc în cadrul serviciilor de taxi/ride-sharing. Credeți că e bine, e necesar, ajută la ceva? Sau, dimpotrivă, vi se pare o tâmpenie, o chestie nocivă?
Eu, personal, sunt ok cu evaluarea reciprocă, dar mi se pare aiurea să nu știu pentru ce primesc rating nasol. Adică, una e să fiu sancționată cu o steluță pentru că nu salut/trântesc uși/mă cert cu șoferii și cu totul alta e să fiu sancționată pentru că, să zicem, n-are șoferul să-mi dea restul corect la plățile cash.
Doar pentru treaba asta, dacă ar fi să evaluez în steluțe compania Uber, eu aș da 4 din 5. Bine, dacă-mi mai scade vreodată ratingul sub 4,85 și redevin “client de evitat/de speriat”, fără să știu de ce, mai scot o steluță! Sper ca următoarea noutate de la Uber să fie imposibilitatea șoferilor/pasagerilor de a da mai puțin de 5 steluțe, dacă nu sunt însoțite și de explicații! 😃
Foto: Pexels
Mda, si eu am rating destul de mic (4.8) desi platesc cu card din aplicatie si las intotdeauna si peste, nu trantesc niciodata usile, salut foarte politicos si la urcare si la plecare.
Probabil pentru ca nu sunt genul care se intinde la vorba, prefer sa stau in coltul meu si sa imi vad de ale mele.
Rating am dat in general maxim, cu putine exceptii cand masina a fost extrem de murdara sau soferul fuma sau conducea foarte agresiv.
Acum, ca un sofer sa refuze o cursa la un rating de 4.76 mi se pare dejaaa…
In fine, am trecut de cateva luni pe Bolt, deci Uber e cumva la trecut de cand au inceput sa practice sistemul cu preluat cursa si apoi asteptat sa o anulezi tu.
La Bolt mi-a plăcut foarte tare o opțiune, ceva de genul „women for women”. Adică femei care să călătorească cu femei șofer. N-am folosit opțiunea asta, în general apelez la Bolt când prețul la Uber mi se pare prea mare.
Legat de mașini murdare, am mers odată cu un nene care avea o mașină cam murdară. Din una-n alta (nu inițiez conversații, dar na, dacă șoferul are chef de vorbă, susțin conversația), îmi povestește omul că el e obsedat cu curățenia, că „eu, și acasă, dacă văd o scamă pe jos…imediat îi spun soției să o ia de acolo.” :)) M-am abținut să-i spun „păi și, soția n-are voie și în mașină”? Eu ori dau 5 steluțe, ori nu dau nimic, ori comentez ceva. Bine, comentez tot mai rar și când chiar e super groasă. Că na, de comentez, fie și finuț, știu că risc să-mi primesc o steluță-n freză. 😀
Acordarea notelor (calificativelor) este o metodă excelentă de a ține serviciile și produsele la niște standarde ridicate – asta dacă se acordă în mod serios, asumat, nu așa… să fie.
Când caut un produs și nu știu ce variantă să aleg, recenziile de pe Emag sunt de ajutor. Chiar dacă nu cumpăr de pe Emag, găsesc acolo păreri ale cumpărătorilor. Mi se pare stupid să dau notă mică unui produs bun, pe motiv că a întârziat curierul 2 zile. Nota aia mică o duc la firma de curierat, nu la produsul cumpărat, care poate fi foarte bun calitativ.
La fel, pe Booking. Numai că nu-i suficient să vezi o notă și gata. Ar mai fi și de citit, mai ales părerile negative. De nenumărate ori am văzut aici o cazare cu nota 6 iar în text scria că totul a fost minunat. Sau note de 4-5 fără explicații. Dacă văd note de 8-9-10 fără texte, înțeleg, i-a plăcut omului și gata. Dar să dai note mici fără să știe nici gazda, nici ceilalți turiști ce e în neregulă, asta nu-i deloc relevant.
Întotdeauna când citesc recenzii, le caut pe cele negative ca să îmi dau seama dacă-s bazate pe motive serioase sau sunt răutăți exagerate.
La Booking, unul dintre criteriile de selecție e rating minim 9, din 10. Era să mă păcălesc odată cu un rating din ăsta, noroc c-am citit recenziile. Erau foarte multe recenzii cu 10, în care era ridicată în slăvi doamna de la recepție, Vicky. În doar câteva recenzii se vorbea de probleme cu curățenia și chiar și de faptul că o parte din hotel e nou, renovat, iar altă parte e veche, nerenovată. Evident, pozele erau din partea renovată.
Am ales altceva, dar ulterior, ajungând la destinație, am văzut și hotelul ăsta. Drept să spun, am fost un pic curioasă să intru, să o cunosc și eu pe Vicky. 😀
1. Se practică și la „bla-bla car”. E și cum zice Laura, e și cum zice Cătălin. Fiindcă dacă citești unele recenzii te cam iei cu mâinile de cap când vezi pe ce criterii subiective se dau steluțele alea. P.S.: n-am călătorit cu Uber. M-am băgat în seamă doar pentru povestea cu felul în care se emit recenziile alea.
Am auzit de clienți de Uber care dau 3-4 steluțe pe motiv de „nu mi-a plăcut fața șoferului”, „nu mi-a plăcut cum era îmbrăcat”, „nu mi-a plăcut muzica din mașină” sau ce radio asculta șoferul și din astea. Mi-am tot propus să întreb și șoferii cum și în ce fel dau rating, da’ încă n-am avut suficientă motivație să fac asta. Probabil anticipez că ar fi situații în care mi-ar veni să mă iau cu mâinile de cap și na, de ce să-mi fac așa ceva? :))
Cred ca imensa majoritate a clientilor acorda 5 stele sau nu acorda deloc. Nu cred ca am avut sofer de uber sub 4.95 la mii de curse efectuate, inclusiv cei cu masini murdare. Deci ratingul client catre sofer este extrem de degeaba.
Cel invers cred ca tinde sa fie subiectiv: a trantit portiera, nu a trantit portiera si a ramas usa dechisa, vorbeste prea mult sau nu vorbeste deloc, a lasat bacsis prea mic desi l-am afumat in masina, nu mi-a zambit fata si nu a raspuns la conversatie etc…
La eMag si Booking citesc reviewurile negative, daca mai mult de 2-3 spun aceeasi problema, renunt. Pe booking se practica in draci asta cu nota 10/10 si „Vai! ce oameni minunati PS la baie era un miros greu” asa ca iarasi, nota in sine fara a citi comentariile este usor irelevanta.
N-am folosit Uber decât de vreo două ori, comanda fiind făcută de altcineva, deci nu știu cum e cu sistemul lor de rating al clienților. Poate o fi util, nu știu, fiindcă eu folosesc doar taxiuri clasice și ăia nu cred că au așa ceva prin aplicațiile lor. Sau au? Oricum, neinteresant.
Eu văd treaba în felul următor… Ca prestator de servicii ai nevoie de clienți. Prestezi acele servicii într-o țară destul de necivilizată, cu o populație cu mari lacune pe parte de educație, bun simț, maniere elegante, 7 ani de acasă. Drept și prin urmare, îți asumi că există riscul destul de mare de a-ți oferi aceste servicii și unei categorii de oameni al căror comportament lasă de dorit. Mai pe românește, o să dai peste tot felul de mârlani, ghiolbani, mizerii umane… În funcție de cât de foame îți este și de cât profit scoți din ceea ce oferi, accepți mizerii de la clenți sau nu. Pleci de la premisa că ei au de unde alege, deci mingea e în terenul tău, tu ai de ales dacă ești pretențios sau nu. La asta ar putea ajuta ratingul ăla dat clienților, într-adevăr. La civilizat clienții cu siguranță nu ajută absolut deloc.
Acu’, pe acest caz particular, aparent, din ce povești am mai auzit și eu, la Uber foamea încă nu e mare. Nu e problemă, va fi în curând. Și atunci se vor putea șterge undeva cu ratingul dat clienților, fiindcă, repet, clienții ăia au de unde alege. Adică, nea șoferu’ ăla al tău, care „s-a gândit un pic dacă să accepte cursa sau nu” din cauza ratingului clientului, s-ar putea ca în viitor să stea pe gânduri într-un Logan galben din 2010 pe GPL, cu „Taxi Apolodor” pe capotă, în timp ce un martalog beat îi va borî pe geamul lateral într-o cursă de 5.45 lei „până la prima”. Și va trebui să-l suporte, cu sau fără rating și steluțe, fiindcă planul trebuie făcut cumva.
Taxiuri clasice nu folosesc și nici n-am de gând s-o fac. Sigur, am auzit păreri că-s mai ok acum, plus că și prețurile sunt ceva mai mici decât la Uber/Bolt și etc, dar ori eu am ghinion, ori nu știu ce se întâmplă, fiindcă pur și simplu mi s-au întâmplat cam multe neplăceri (mă rog, vreo trei, da’ s-a atins limita) când am mers cu taxiul, fie și din ani în paști. De exemplu, ultima oară am luat taxi de la aeroport, prin tonomatul cela de taxiuri. Eram cu soțul, a vrut el așa, deși eu, dacă-s singură, tot la Uber apelez. Da’ am mers pe mâna lui. Menționez că șoferii Uber n-au drept să intre la aeroport, așa că dau punct de întâlnire ceva mai în afară. ‘Nfine, vine șoferul de taxi, prin Otopeni își dă seama, vocal, că n-a pornit aparatul. Eu nici măcar nu observasem, că m-am dezobișnuit de din astea. Soțul i-a lăsat ceva mai mult la finalizarea cursei, dar șoferul, sictirit: „ați observat că am pornit aparatul la jumătatea drumului, da?” (Cam pe la o cincime din drum îl pornise, da’ na, percepții :-D). Soțul i-a răspuns calm ceva de genul „Așa, și?” A reintrat șoferul în mașină și dus a fost, nu s-a întâmplat nimic nasol. Și nici nu a fost cu steluțe nici de-o parte, nici de alta, complet neinteresant. 😛
Uber folosesc când merg în România.
Dau rating când șoferul e top.
,, E Ok muzica, e ok temperatura, doriți aici ?,, și condus decent.
Am mers odată cu fiu-miu cu un Uber Tesla.
Înainte să ajungă, îmi zice fiu-miu :
,, ăsta e rating top, boss ,,.
Ajunge înstelatul, intrăm un mașină.
Un golănaș plin de tatuaje, asculta trap și până la destinație a combinat gagici pe telefon ( mă uitam din spate la ce meșterește pe telefon ) .
Pe lângă faptul că a condus de am zis că furat mașina, ne-a lăsat și în altă parte că e aglomerație și nu se bagă.
Fiu-miu:
– Ce zici, boss ? Meseriaș omul.
– Dacă îți dau o palmă după ceafă o să visezi la noapte doar Tesle înaripate.
Ți-ar cocalarul a’ dracu’.
Pe mine mă cam irită întrebările alea cu „e ok?”. În general e ok și zic că „e totul perfect!”. Odată, am mers cu un șofer cu mașină electrică, super curată, în surdină se auzea muzică clasică, omul conducea super elegant. Mai elegant ca mine, chiar. Când am intrat în mașină mi-a zis „Vă rog să-mi spuneți dacă pot face ceva pentru a vă oferi o călătorie cât mai agreabilă.” Pfoai! Am dat 5 steluțe, plus un diamant. 😀
De partea ailaltă, șofer care a întârziat. Vreo 5 minute, l-am văzut pe aplicație cum staționează. Era weekend, trafic liber, îl întreb dacă a fost trafic intens. Nu, doar se oprise să-și ia niște țigări. Senin ca o zi de vară. În mașină manele (vesele și fără versuri atacabile, ce-i drept), mașina relativ curățică, conducea ok. O bilă neagră, 3 albe, așadar. În plus, avea un maieu de un alb strălucitor. Aș fi vrut să aflu cum întreține acel alb minunat, dar mă cam enervase faza cu țigările. Da’ am dat 5 steluțe. Strict pentru condus.
1. Depinde de ton și de moment când întrebi dacă ,, e ok ? ,,.
Mie mi-a intrat în obișnuință să întreb clienți dacă ,, todo bien ? ,, .
De obicei la sfârșitul mesei, înainte de cafele și desert.
Mă prind din răspuns dacă mai pot să dreg busuiocul sau a fost daună totală.
2. Am dat un search în creier și singurul taximetrist în maieu cred că l-am văzut acum douăzeci și mulți ani.
Era acompaniat de un prosop în jurul gâtului, muzică sârbească în mașină și miros puternic de TARR aftershave, omul era proaspăt bărbierit.
Asta cu dresul busuiocului mi-a adus aminte de o fază. Grecia, insulă, ne înființăm într-o dimineață la beach bar-ul unei plaje. Eu, preocupată să găsesc locul perfect (adică cel mai umbros), îl găsesc fix undeva pe la mijloc, mă așez, fără să observ că doi copii (un el și o ea pe la 17-18 ani) spălau cu furtunul zona. Aud că zic între ei ceva pe ton supărat, da’ nu și ce zic, îl aud doar pe soț că „dacă deranjăm, putem pleca.” Da’ zâmbind și pe ton șăgalnic. Văleu, scuze, explicații că nunu, nu deranjăm noi, ci că nu vor ca ei să ne deranjeze cu spălatul. Niciun bai, mai încolo, sub un copac umbros dibuiesc o altă masă, ne repoziționăm. Da’ nu. Fata a venit de vreo două ori să-și facă mea culpa, să reexplice, o asigur că nu-i nicio probelemă și chiar nu era, cu toată sinceritatea, îmi fac și eu mea culpa, că na, nu fusesem prea atentă la ce se petrecea în jur. La ceva timp, soțul se duce la baie și se reîntoarce cu un zâmbet super larg pe față și o farfurie plină cu smochine proaspete. Îl oprise o bătrână pe drum (mama patronului locului, tatăl fetei) și i le oferise. M-am super amuzat. S-a dres frumos busuiocul…cu smochine. 😀
Nu folosesc Uber, dar teoretic, e folositor ca și clientul sa poată fi evaluat. Am trăit acest lucru de cealaltă parte a catedrei, într-un sistem in care elevii puteau comenta prestația profesorilor. E foarte interesant când știi că și tu primești notă de aceea nu pot fi de acord întru totul cu @Ionuț. Eu cred că ajută la educarea clienților, dacă aceștia ar ști că și ei primesc „notă”.
Pe de altă parte, atât timp cât eu, în calitate de client ce necesită educat nu știu pentru ce primesc acele „note”, nu văd deloc cum mă ajută nota aia. Notă mai mică decât maxim fără explicații, mie mi se pare cam inutil pe parte de educare. Adică, concret: deși știu că mulți șoferi ar prefera să nu trebuiască să dea rest clientului când e vorba de plată cash, eu refuz să mă educ în așa fel. Și cred că pe bună dreptate fac asta.
@Anduța, am precizat: teoretic!
Am folosit Uber cam 1 an de zile imediat dupa ce am revenit in tara, cu cadenta aproape zilnica. Aveam rating 5 stele, tot ok. Apoi a inceput sa-mi scada ratingul si nu intelegem de ce, pana cand s-a apucat fii-mea sa-mi povesteasca cum s-a distrat ea cu vara-sa in Uber intr-o zi, cum au ras si vorbit tare in alta, cum a strambat un sofer nasul la ele ca au trantit usile etc. Fii-mea care avea 13 pe ani atunci iar var-sa 15, si care mergeau pe Uberul meu pt ca ele n-aveau niciuna. Si uite asa am coborat la 4,85 sau ceva de genul. CIca ele nu stiau ca si soferii pot da rating. M-am simtit usor Black Mirror varianta transport public :))
Acum folosesc doar in calatorii si il pefer taxi-urilor, si da, ma uit la rating mereu. Daca e foarte slab, renunt la cursa. Intre timp al meu a crescut la 4.95, odata cu fata :))
Ahaha, daaa, Black Mirror, episodul cela în care oamenii se evaluau unii pe alții cu steluțe la orice interacțiune. Era o goană teribilă după steluțe, pentru că rating-ul îi definea ca oameni și le afecta în mod direct întreaga viață. So, you are a 4.95. Parcă așa era-n film, nu? 😀
Nu am folosit Uber niciodată până să fiu acum. Sunt din ăla cu caș! Las tip! Faza e ca unuia i-am dat mai puțin odată dar nu mi-a zis omul nimic. Cursa zicea ca face 20 de din aia si el a luat-o pe altă parte pe lungitură. I-am dat banii și am plecat fără să imi dau seama că îl țepuiesc.
Habar nu aveam că pot primi și eu rating, dacă nu citeam articolul acesta. M-am uitat acum și aparent am 5 stele 🙋🏻♂️.
De prin iunie trebuie să mă duc în fiecare zi cu Uberul la muncă deja este super cald pe aici. Dimineață la 7 simțeam că abia călcasem tricoul de îl aveam pe mine. Nu vreau să mă gândesc cum o să fie în iulie și august când zic ăștia că e vârful.
Ooo, you are a 5-er? Mă scuzați, am intrat în Black Mirror mood! 😛
Teoretic și eu sunt de 5. Stele. 😎
Adică, în momentul în care devii client Uber, începi cu 5 stele, nu? 🤩
Bine, noi aici avem doar Bolt, parcă, apărut destul de recent. Nici cu Bolt nu am mers, foarte rar am folosit taxiul. Pe cel clasic.
@Solandi, de când am ajuns pe aici, pă Qatar, Uber-ul mi-a devenit prieten… curse gârlă…
Mișto serviciul!
By the way toți cei care suntem pe aici, care comentăm sau cei care doar citesc – suntem oameni de 5 stele! Bine eu sunt de 10 – 5 pe o parte, 5 pe cealaltă 😁.
@Anduță și eu am terminat primul sezon de la serialul acela recomandat de @Laura. Aproape că îmi pare rău că o să se termine! Mai am un sezon! Pe urmă mă apuc și de Black Mirror – luăm pe rând!
Ei, haida să nu exagerăm și nici să nu extrapolăm, că nimeni nu e om de 5, mereu. Perfecțiunea umană nu există. Câte 1 steluță la Anduță, de la toți prefecții și perfectele de aici, fără număr, fără număăăr! 😛
Da, ai și tu dreptate, câteodată suntem de 4.99 🙈