Trei metri deasupra cerului, de Federico Moccia

trei-metriTrei metri deasupra cerului este primul roman scris de Federico Moccia în 1992, roman pe care nimeni nu l-a vrut spre editare. Moccia îl publică pe propria cheltuială, iar adolescenții italieni ajung să îl adore. Și pentru că deja exista cererea, o editură și apoi alta s-au grăbit cu oferta și astfel romanul a fost pus la dispoziția publicului mai întâi în italiană, apoi în spaniolă. Succesul cărții a fost fulminant, iar acum este tradus în mai multe limbi.

Stilul lui Moccia este simplu, dar foarte fluent, capabil să implice, să însuflețească și să trezească chiar emoții neașteptate.
Finalul e dur, dar foarte potrivit!

Trei metri deasupra cerului este o călătorie prin viața reală în care veți găsi dragoste, minciuni, durere, bucurie și tristețe și veți cunoaște povestea de dragoste a lui Babi și a lui Step, nu departe de ”Romeo și Julieta”, dar într-o variantă modernă, dinamică și revigorantă. Moccia știe cu adevărat cum să capteze esența primei iubiri și asta este ceea ce face din Trei metri deasupra cerului un roman pentru adolescenți.

Babi este o elevă model, o fată inteligentă, frumoasă, educată, bogată și cuminte. Step este un tip violent, rebel, obraznic și nerușinat, golănaș de cartier. Ei provin din lumi total diferite dar, în ciuda tuturor, iubirea dintre ei îi aduce împreună, dincolo de conveniențe. O iubire controversată pentru păstrarea căreia vor trebui să lupte mai mult decât au crezut. Două lumi diferite se ciocnesc, tinerii se îndrăgostesc pentru prima dată, intră în necaz, se luptă, părinții și profesorii se înfurie, iar în cele din urmă toată lumea suferă.

Acțiunea se petrece în Roma, iar orașul este, practic, al treilea personaj principal al poveștii. Pentru că adolescenții se mișcă peste tot în mașini, cu scutere sau motociclete și vedem prin ochii lor minunatele străzi, cartiere, parcuri și simțim prin ei atmosfera boemă a Romei.

Trei metri deasupra cerului nu este o poveste foarte complexă și nici personajele nu sunt prea adânci. Este o carte de vacanță sau o pârghie perfectă pentru a-i determina pe tineri să citească. Scrierea nu este deloc complicată și are dialoguri tipice adolescenților: în formă șmecheră și cu un fond facil. Dincolo de acțiunea cărții, povestea excelează în menționarea unor brand-uri de prestigiu pentru toate articolele vestimentare și nu numai: ochelari, blugi, cămăși, pantofi, motoare – am simțit asta ca fiind prea mult, prea epatant, un accent prea apăsat pe imagine și încurajarea snobismului, de fapt, forma care ia ochii.

Am remarcat și cam prea multă violență – în limbaj și atitudine – prezentată ca fiind ceva pozitiv, distractiv. Ceea ce doar la o vârstă rebelă poate fi tolerat, dar niciodată încurajat. Ideea generală a cărții este bună, povestea de iubire este puternică și chiar dacă, pe alocuri, se face remarcată superficialitatea și lipsa de moralitate, toate astea sunt minunate pentru cititorii adolescenți – e lumea lor.

Acest roman mi-a fost oferit de Editura Bestseller din Chișinău și poate fi cumpărat prin Libris sau Elefant.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *