pe citite

Sâmbătă, de Ian McEwan

sâmbătăO zi de sâmbătă din viața unui om – cu acțiunile și gândurile sale – poate fi emblematică pentru condiția sa. Neurochirurgul Henry Perowne își începe prima zi din weekend pe la 4-5 dimineața, trezit de un vis urât. Știe care va fi cursul zilei și se bucură pentru fiecare etapă ce va urma: momente intime și confortabile cu soția sa, o partidă de squash cu un prieten, o mică audiție în avanpremieră a fiului său chitarist, aprovizionarea pentru pregătirea cinei la care vor veni fiica și socrul lui – amândoi poeți. O zi banală a anului 2003, dar plăcută, relaxantă. Numai că…... Continuarea ->

Stalin – viața privată, de Lilly Marcou

stalinLa un an și jumatate distanță de lectura cărții Rusia lui Putin, îmi pică în mână micul roman istoric Stalin – viața privată. Superficial, s-ar putea spune că am vreo pasiune pentru dictatorii ruși. Dar n-am, pentru niciun fel de dictator! Recunosc, mă gâdilă un soi de curiozitate (aproape masochistă) de a afla din ce material uman sunt făcuți unii oameni predestinați a face atât de mult rău umanității.... Continuarea ->

Evanghelia după Pilat, de Eric-Emmanuel Schmitt

evanghelia dupa pilatN-am citit Biblia, însă am citit texte referitoare la ea. Am serioase îndoieli cu privire la ceea ce s-a întâmplat în urmă cu 2000 de ani. Mai exact spus, am îndoieli la ceea ce s-a scris despre naşterea şi învierea lui Iisus. Cele patru evanghelii din Noul Testament au fost scrise la o distanţă de aproximativ 300 de ani de la evenimente. Ele se bazează pe mărturiile contemporanilor lui Iisus, transmise pe cale orală urmaşilor. Se ştie deja că mărturiile sunt subiective, iar dacă la acestea mai punem şi măsluirea intenţionată a bisericii în scop de manipulare a maselor, deja avem un şir de poveşti spectaculoase, dar inexacte.... Continuarea ->

Povestea lui Lisey, de Stephen King

povestea-lui-liseyAvem un scriitor de prestigiu, un roman bine scris, un subiect interesant. Poate cam bizar. Prea bizar! Stephen King ne-a obişnuit cu o serie de capodopere şi ne-a determinat să fim pretenţioşi când îl cititm. Povestea lui Lisey – e plină de mister, de spaimă, de intrigi interpersonale sau demoni personali.  Povestea lui Lisey încearcă – şi reuşeşte – să te ducă pe tărâmuri onirice, mai interesante decât ale noastre, dar mai volatile. Cine crede în viaţa de apoi, în vise şi mesajele lor, în lumi paralele, va găsi acest roman fermecător. Poate chiar spiritual.... Continuarea ->

Delirium, de Lauren Olivier

deliriumDelirium sau distopia iubirii. În ultimul timp, s-au îngrămădit pe noptiera mea mai multe cărți foarte bune, dar cu povești atipice: ciudate, surprinzătoare, chiar șocante. Nu eu le-am căutat, ele m-au găsit pe mine. Urmând diverse recomandări ale altor cititori, am ales la nimereală și s-au nimerit fie distopii, fie realități inacceptabile. Delirium e un roman care doare. Și chiar dacă durerea crește de la o pagină la alta, nu te poți opri din citit.... Continuarea ->

Țara cu un singur gras, de Adelin Petrișor

tara cu un singur grasȚara cu un singur gras este imaginea jurnalistică a celui mai închis sistem din zilele noastre. După ce am citit Drumul către libertate (și m-a marcat teribil), am rămas cumva cu gândurile fixate pe Coreea de Nord și ororile petrecute acolo acum, în timp ce noi ne enervăm că stăm prea mult în trafic, la semafor… Suspectând-o un pic de subiectivitate pe Yeonmi Park, aveam nevoie și de o altă opinie, mai obiectivă. Ei bine, Park n-a exagerat niciun strop!... Continuarea ->

Insomnia, de Charlie Huston

insomniaRomanul Insomnia este un thriller SF, dar și o distopie genial scrisă de Charlie Huston, un tânăr scriitor american. Huston este printre puținii care au reușit performanța de a vinde drepturile de ecranizare ale primului său roman înainte ca acesta să fie publicat.... Continuarea ->

Ușa, de Magda Szabo

ușaAm citit cu placere romanul Ușa. Și l-am perceput ca pe un fluviu de cuvinte, fraze, descrieri și conflicte. Fără dialoguri, cu semne de punctuație minimale, lectura curge lin în fraze lungi și încărcate de acțiune, dar perfect inteligibile. Magda Szabo are un stil de a scrie interesant, făcându-l pe cititor să citească totul fără să respire – punctele sunt rare. Deloc obositor, ba chiar incitant.... Continuarea ->

La sud de graniță, la vest de soare, de Haruki Murakami

la-sud-de-granita-la-vest-de-soareÎn sfârșit, am tras lozul câștigător. La a treia încercare de Murakami am nimerit o carte citibilă și inteligibilă – La sud de graniță, la vest de soare. Se pare că acest scriitor are plăcerea și obiceiul de a-și numi romanele după melodii – nu neapărat celebre, dar obsedante pentru personaje. Ca și în Padurea norvegiană (melodie cântată de Beatles). O poveste de dragoste fără dulcegării, o poveste de dragoste platonică și obsedantă.... Continuarea ->

Iubita mea, Sputnik, de Haruki Murakami

Iubita mea SputnikExploatându-mi latura masochistă, m-am încăpăţânat să mai citesc încă o carte de Haruki Murakami, după “Pădurea norvegiană”. Spre deosebire de prima, în Iubita mea, Sputnik se întâmplă totuşi ceva. Este un roman care vorbeşte despre singurătate. Singurătatea fiecăruia într-o lume foarte aglomerată.... Continuarea ->

Pădurea norvegiană, de Haruki Murakami

padurea norvegianaHaruki Murakami se bucură de un succes extraordinar, nu doar în Japonia, ci în întreaga lume. Încep cu această frază pozitivă pentru a le scuza, cumva, pe cele negative ce vor urma. Pentru că Murakami este un scriitor apreciat şi lăudat, mă simt vinovată pentru că m-a dezamăgit cu acest roman. M-au încercat chiar complexe de inferioritate, oare nu-s destul de destupată ca să-l înţeleg şi sa-l apreciez?  Totuşi, acest roman nu-i scris de Schopenhauer! Mi-am revenit din nefericitele şi dăunătoarele complexe când am citit o altă recenzie*. Chiar m-am bucurat, răsuflând uşurată.... Continuarea ->

Drumul către libertate, de Yeonmi Park

drumul catre libertateDrumul către libertate Autobiografia unei refugiate din Coreea de Nord este o carte terifiantă. Îmi plac romanele thriller, horror și sunt obișnuită cu grozăviile de tot felul, așa încât greu mă las impresionată de acțiuni negative (mă refer la cărți). Dar acest roman întrece orice ficțiune, orice poveste de groază. Și românii au trăit sub o dictatură totalitară ce încă-și mai lasă amprenta într-o societate incomplet vindecată. Dar ce povestește Yeonmi Park în Drumul către libertate întrece orice coșmar. Iar povestea ei este proaspătă, trăită în acești ani. Prospețimea evenimentelor povestite în carte aduce un plus de tensiune. Citind, nu-ți vine să crezi că mai e posibilă o astfel de viață, o astfel de societate, în secolul XXI.... Continuarea ->

În umbra pașilor tăi, de Vitali Cipileaga

in umbra pasilor taiAparent, În umbra pașilor tăi este un roman de dragoste. Înlăturând aparența, avem un roman de dragoste cu profunde accente psihologice și cu interesante nuanțe de scriere polițistă. Pentru că enigma și personajele misterioase sunt în egală măsură prezente ca și iubirea, ca și zbuciumul sufletesc după pierderea cuiva drag. O pierdere tragică și ireversibilă cu care Theodor trăiește într-un permanent chin interior.... Continuarea ->

Cititorul din peșteră, de Rui Zink

cititorul din pesteraCititorul din peșteră – Un roman mic și simpatic. Și bun. Bun de citit, de recitit, de recomandat și altora. Un dialog spumos între cele doua personaje: puștiul de cincisprezece ani care-și povestește micile aventuri și Anibalector – eroul cărții. Ca și în Micul Prinț, dialogurile sunt aparent copilarești, dar pline de tâlc, umor. Întrebări complicate cu răspunsuri uimitor de simple, uneori invers. Când puștiul își recunoaște jenat micile furtișaguri, Anibalector îl consoleaza: „Toată lumea fură ceva de la cineva: bani, idei, muncă, timp, viață chiar.” – hmm, îl poți contrazice?... Continuarea ->

Umbra muntelui, de Gregory David Roberts

umbra munteluiUmbra muntelui – povestea unor aventuri. Multe, diverse, bizare, din cealaltă parte a Pământului, Bombay. Gregory David Roberts nu este de formație scriitor. El este un aventurier până în măduva AND-ului său. Și pentru că are talent de povestitor, ne dăruiește trăirile lui: deloc banale, majoritatea palpitante, multe din ele brutale și toate încărcate cu o doză fascinantă de spiritualitate. Plus iubire, prietenie, gelozie, ură, răzbunare, luptă, intrigă, loialitate sau trădare, și iar iubire…... Continuarea ->

Bărbatul de 100 de ani care a sărit pe fereastră şi a dispărut, de Jonass Jonasson

Bărbatul de 100 de ani care a sarit pe fereastra si a disparutUn titlu deloc comercial. De fapt, parcă nici nu-i titlu de carte, ci un rezumat. Cititndu-l, ştii deja despre ce este vorba, şi-atunci de ce să mai cumperi cartea? Mulţi n-au ţinut cont de logica asta şi uite-aşa Bărbatul de 100 de ani care a sărit pe fereastră şi a dispărut a devenit romanul cel mai bine vândul în anul 2010 în Suedia. Şi pe bună dreptate.  Un roman savuros, încărcat de ironie subtilă, umor discret şi puternic totodată. O delectare!... Continuarea ->

Cutia cu nasturi, de Rodica Ojog-Brașoveanu

cutia-cu-nasturiSă încep prin a spune ca Rodica Ojog-Brașoveanu este considerată o Agatha Cristie a Romaniei. În opinia mea, e chiar mai bună! Să continui prin a spune ca de ceva timp n-am mai citit un roman de-al ei și uitasem cât de savuros scrie. O maestră a romanului polițist și nu doar atât. Este o maestră a cuvântului scris: scrie frumos, scrie cu tâlc, cu umor. Are descrieri profunde și interesante care-ți invadează imaginația cu imagini aproape palpabile.... Continuarea ->

Prințul din negură, de Carlos Ruiz Zafon

Prințul din negură Încă un minunat roman scris de Zafon, în același stil cu mult mister și ușor înfricoșător. Aparent o scriere pentru adolescenți, Prințul din negură te prinde în paginile sale și te fascinează cu acțiunea încărcată ce surprinde indiferent de vârstă. Chiar dacă personajele principale sunt cei trei adolescenți – Roland, Max și sora lui Alicia, eu am perceput încă un ”personaj” cu rol de vedetă: negura. Este atâta negură în povestea asta, încât te ia cu fiori reci sub plapuma de lângă sobă. Negura lui Zafon e densă, posomorâtă, răutăcioasă, agresiv-învăluitoare și prevestitoare de pericol.... Continuarea ->

Descătușarea, de Sylvia Day

descatusareaNici nu știu ce să zic despre această carte. Ori eu am devenit prea pretențioasă, prea selectivă – de la atâtea romane citite, ori am devenit insensibilă la dulcegăriile din unele romane de dragoste scrise în ultimii ani. Descătușarea este al cincilea roman (și ultimul) din seria Crossfire. Pe primele patru nu le-am citit, pentru că numai pe acesta l-am primit. N-am pierdut nimic și, oricum, dacă l-aș fi citit pe primul sigur nu mai ajungeam la al cincilea.... Continuarea ->

Poeme pentru tine, de Nelu Preda

poemeDe 1 Martie, toate femeile primesc un mărțișor în versuri oferit de poetul Nelu Preda – multe și superbe versuri! Acest text e doar șnurul mărțișorului. Mărturisesc (ușor jenată) că nu sunt o cititoare de poezie. Probabil că mintea mea nu absoarbe cu lejeritate scrisul în versuri, asta e!, nimeni nu e perfect. Asta nu înseamna că n-am savurat cândva versurile lui Eminescu sau ale lui Minulescu… Recent, un poet român necunoscut (încă) mi-a atras atenția cu versurile lui – Nelu Preda. Versuri multe, calde, cu mesaje interesante. Mi-a atras atenția mai întâi Omul Nelu Preda – decent, echilibrat, manierat și cu o gândire pragmatică, inginerească, conformă cu formația lui profesională. Poeziile lui m-au surprins! – nu cunoști în fiecare zi un inginer-poet. Poate nici în fiecare an. Deseori, nici măcar într-o întreagă viață…... Continuarea ->