Ce este fericirea?

ce-este-fericireaÎntr-una dintre zilele trecute, atenţia mi-a fost atrasă de un interviu dat la TV de un cântăreţ, care işi sărbătoarea căsătoria.
Întrebat fiind de către reporter: “Sunteţi emoţionat?“, cântăreţul a replicat: “nu, nu am de ce să fiu emoţionat, sunt doar fericit.”

De multe ori suntem puşi în situaţia în care nu ştim să întelegem clar şi corect propriile trăiri şi asociem cumva termenului “emoţie” o conotaţia negativă. Asta deoarece, din cele 4 emoţii de bază, 3 dintre ele pot avea oarecum un subînteles care ne duce cu gândul la o stare de neplăcere: tristeţea, frica, furia…şi abia într-un final, timida bucurie.

Însa, toate aceste stări au denumirea generică de “emoţie”.

Iată ce spune dicţionarul :

EMÓȚIE, emoții, s. f. Reacție afectivă puternică (și uneori neașteptată) de plăcere sau de neplăcere, adesea cu bruște și puternice modificări în activitățile organismului și în care se oglindește atitudinea individului față de realitate.

Deci emoţia este un răspuns intern la un stimul. Cercetările fiziologului W. Cannon, începînd cu 1915, au arătat că emoția declanșează brusc în organism un șir de reacții fiziologice: încetarea funcțiilor digestive, creșterea presiunii sanguine, a proporției de globule roșii și a vitezei de sedimentare, accelerarea bătăilor inimii și a respirației. Aceste manifestări apar ca urmare a activării sistemului nervos vegetativ și sunt menținute o perioadă mai lungă de timp datorită eliberării în sînge a hormonului numit cortizol de către glandele suprarenale. Aceste modificări fiziologice au rolul de a pune organismul în acord cu situația: prin suspendarea funcțiilor digestive și transferul masiv de energie către musculatură, organismul poate iniția răspunsuri comportamentale de tip atac sau fugă.

Emoţiile sunt reacţii automate de răspuns, rolul lor este de a determina organismul să se readapteze situaţiei noi. Înţelegem din asta ca emoţiile nu pot fi decât bune, deoarece ne ajută in mentinerea stării de sănătate. Ceea ce ne încurcă este reacţia exagerată a organismului la stimulii externi sau interni.

În cazul în care, de exemplu, suntem în excursie în pădure si apare în faţa noastră un urs, este de folos să ne fie frică si să fugim cat mai repede din faţa unei confruntări inegale.
Putem compara metaforic emoţiile cu un ciocan şi întrebarea “este util ciocanul?” pare să nu aibă sens, deoarece ciocanul poate fi util sau mortal în funcţie de modalitatea în care este utilizat.

S-ar putea crede că, fiind răspunsuri automate, emoţiile depăşesc capacitatea noastră de control. Cercetările în domeniu şi practica psihologică însă arată că, odată ce sunt conştientizate gândurile care determină emoţia, se poate crea un sistem personal de gestionare eficientă a acestora. Si accentuez PERSONAL, pentru că fiecare persoană este diferită, cu trăiri singulare şi mecanisme de autoreglare unice.

Nu vă sfiiţi să fiţi EMOŢIONALI, pentru că aşa este normal. Ceea ce vă invit este să vă cunoasteţi emoţiile, să le utilizaţi corect şi la intensitatea normală, care să permită menţinerea echilibrului interior.

Daniela Tudor – psiholog, psihoterapeut.

2 Comments

  1. Barbalata Mirela

    Frumos articolul. Si interesant 🙂 . Craciun fericit!

    Reply
    1. LG (Post author)

      Multumesc.
      Craciun fericit si sa ai un 2017 plin de lecturi! 🙂

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.